Tijdens discussies over het programma voor onze 50 jaar jubileum kwam als een van de ideeën ook naar voren de vraag: Zou het leuk zijn om onze tweewekelijkse bespreking van de foto’s een keer te combineren met dergelijke fotobespreking van een andere fotoclub in de omgeving?
Simpel gezegd: In de keuken van een andere fotoclub te gaan kijken en anders om.
We hadden al langer het gevoel: we kunnen langzaam voorspellen met wat van foto’s gaan onze leden komen op de volgende forum-avond, maar ook, met welke opmerkingen en suggesties onze leden zullen komen.
De volgende stap nadat we in het bestuur besloten hadden – we gaan dit proberen – was om dit idee voor te leggen aan een van de fotoclubs in de omgeving. Keuze viel op De Gender, bij wijze van toeval tijdens een gesprekje met de toenmalige voorzitter van Fotoclub De Gender tijdens hun jaarlijkse expositie. En, dit leek ook voor De Gender een interessante idee. Het gevoel was: Laten we dit gewoon proberen!
Hiervoor hadden we gezamenlijk een eenvoudige “Vier stappen plan” bedacht:
Stap 1. Bijeenkomst met een aantal forum-leiders uit beide clubs.
Hoe gaan we dit in elkaar zetten?
- We gaan twee avonden organiseren, een met Ericamera als gastheer en over paar weken de 2de bij De Gender.
- In 1ste helft van de avond bij Ericamera worden de foto’s van De Gender besproken met twee forumleiders van Ericamera als facilitators en daarna in 2de helft de foto’s van Ericamera met als facilitators de forumleiders van De Gender.
- Zo’n avond zal maximaal 2 uur duren, met een korte pauze halve wegen. Daarom is ook afgesproken dat per persoon 1 foto besproken wordt.
- Om dit proces zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen, hadden we ook een beperking aangebracht – alleen foto’s in digitale form.
Stap 2. 1ste gezamenlijke fotobespreking bij Ericamera.
Stap 3. 2de gezamenlijke fotobespreking bij De Gender.
Terugblik op beide besprekingen:
Natuurlijk waren er verschillen tussen de stijlen van de forumleiders en dat maakte het juist interessant. Zo als het “random” kiezen van de “gesprekspartners” van een van de forumleiders met behulp van omgekeerde kaartjes met de namen van de clubleden.
Wat vonden de leden van beide clubs hiervan?
- Boeiend, leuk om ook andere soorten/ genres van de foto’s te kunnen zien.
- Interessante commentaren, zo zag ik het zelf nog niet.
- Andere fotografe, andere foto’s.
- Interessante bijdrage over AI (lezing) als onderdeel van een fotobespreking bijeenkomst.
- Andere tempo tijdens het bespreken van foto’s, zo komen meer foto’s aan bod.
Stap 4. (moet nog komen): Bijeenkomst met alle forumleiders uit beide clubs.
Wat kunnen we hier van leren? Hoe kunnen we onze forumavonden op basis hiervan nog meer diepte/ waarde voor de fotografische vaardigheid van onze leden geven?
Vervolg? Zeker!
Bij Ericamera hebben we al afspraak gemaakt met nog een fotoclub uit Eindhoven, ’t Karregat om op hetzelfde wijze twee gezamenlijke fotobesprekingen te organiseren begin 2025.
Paar tips voor andere fotoclubs die ook zo iets willen proberen:
- Aantal foto’s per persoon beperken tot één foto.
- Vooraf met forumleiders uit beide clubs de voorgenomen aanpak goed doorspreken.
- Tijd-management te hanteren om de teleurstellingen te voorkomen voor de leden wiens foto’s niet aan de orde kwamen.
Zorgen dat de leden de “namen krijgen”; b.v. met Post-It’s met namen vooraf voorbereiden.